Embraer świętował w poniedziałek (3 lutego) 10. rocznicę pierwszego lotu KC-390 Millennium, swojego wielozadaniowego taktycznego samolotu transportowego nowej generacji. Pierwszy lot techniczny, który odbył się 3 lutego 2015 r., trwał 1 godzinę i 25 minut. Zapewnił on załodze ocenę charakterystyki lotu oraz, jak podkreśla producent, imponujących osiągów KC-390 Millennium.
Od tego czasu ten wyposażony w system fly-by-wire samolot na nowo zdefiniował standardy wojskowego transportu lotniczego, wykonując
szeroki zakres misji w najbardziej wymagających warunkach, jednocześnie osiągając niezwykły sukces na światowych rynkach obronnych.
W październiku 2018 r. KC-390 Millennium osiągnął dwa dodatkowe znaczące kamienie milowe: pierwszy lot pierwszego seryjnie produkowanego samolotu oraz otrzymanie certyfikatu typu od brazylijskiej Narodowej Agencji Lotnictwa Cywilnego (ANAC). Certyfikacja ta stanowiła kamień milowy na drodze do uzyskania certyfikacji wojskowej i wykazała zaawansowany poziom technologiczny samolotu.
- W ciągu zaledwie dekady KC-390 udowodnił, że jest bezkonkurencyjnym połączeniem wszechstronności, solidności i elastyczności, stale zdobywając swoje miejsce na rynku i stając się idealnym wyborem dla krajów poszukujących wielozadaniowego taktycznego transportu wojskowego. Ten samolot łączy najlepszą technologię lotniczą z duchem firmy Embraer, oddanej doskonałości i wydajności, umożliwiając naszym klientom wykonywanie ich misji w dowolnym miejscu i czasie - mówi Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer of Defense & Security.
Między sierpniem a wrześniem 2019 r. podpisanie umowy z Portugalią na zakup pięciu samolotów wielozadaniowych KC-390 oraz dostawa pierwszej maszyny do Brazylijskich Sił Powietrznych stanowiły kolejne ważne rozdziały w historii sukcesu KC-390 Millennium. Następnie w 2020 r. Węgry dołączyły do grona krajów, które wybrały KC-390 Millennium, aby zwiększyć swoje możliwości obronne dzięki najnowocześniejszym samolotom Embraera. Potem pojawiły się kolejne kraje, które wymieniliśmy poniżej.
- Nabycie KC-390 przez Portugalię i Węgry, dwóch wiodących członków NATO, umożliwiło KC-390 Millennium poczynienie znaczących postępów w Europie, pokazując wyjątkową elastyczność, wydajność operacyjną i niskie koszty operacyjne tego niezwykłego samolotu - dodał Bosco da Costa Junior.
C-390 w liczbach
Samoloty C-390 posiadają możliwość przewożenia ładunku o ciężarze do 26 ton (w porównaniu do 22 ton C-130). Jego największą przewagą nad Herculesem są silniki odrzutowe, bowiem według wstępnych założeń, KC-390 może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 0,8 Macha. W podstawowej konfiguracji, transportowiec może przewozić około 80 żołnierzy, 74 nosze, 66 spadochroniarzy, siedem palet 463L, trzy samochody lub jeden śmigłowiec. Posiada również opcję tankowania w powietrzu i możliwość skonfigurowania do wykonywania misji rozpoznawczych oraz Search and Rescue (SAR) i ratowniczych Medevac.
Warto także dodać, że Embraer z powodzeniem
przetestował w 2022 roku na samolotach C-390 ruchomy zestaw gaśniczy nowej generacji podczas kampanii certyfikacyjnej w locie w Brazylii.
Oprócz
nieujawnionego klienta pod koniec ubiegłego roku, który jest także 10. krajem w programie C-390 (prawdopodobnie Uzbekistan), na zakup wojskowego Embraera zdecydowały się także
Brazylia,
Czechy,
Portugalia,
Niderlandy z Austrią,
Węgry,
Słowacja,
Szwecja oraz
Korea Południowa.
Poleciliśmy embraerem C-390
W przeddzień rozpoczęcia ubiegłorocznej edycji Farnborough Air Show redakcja Rynku Lotniczego po raz kolejny miała możliwość uczestniczyć w locie demonstracyjnym embraera C-390 w barwach brazylijskich sił powietrznych - Força Aérea Brasileira. W czasie lotu załoga zaprezentowała tylko drobny wycinek możliwości tego samolotu m.in. start ze szybkim wznoszeniem, manewrowość, a także w ostatniej części prezentacji otworzyła tylną rampę samolotu. Więcej w
fotorelacji z tego wydarzenia.